دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

تاریخچه لوگو پژو

۶ بازديد

پژو یکی از شرکت‌های معروف خودروسازی فرانسوی است که همه ما ایرانی‌ها با آن آشنا هستیم. فقط کافی است به خیابان بروید و ببینید که چقدر خودروهای پژو در خیابان فراوان هستند. این شرکت در سال ۱۸۱۰ و توسط آرماند پژو تاسیس شد و توانست خودروهای متنوع را طراحی و وارد بازار کند.

 اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که معنی لوگو پژو چیست و تاریخچه لوگو پژو از کجا آمده است؟ اگر شما هم کنجکاوید تا درباره لوگوی این شرکت اطلاعات جالبی به دست آورید با ما همراه باشید زیرا در ادامه می‌خواهیم درباره لوگو پژو صحبت کنیم.

بیزگو یک سایت طراحی لوگو آنلاین است.

آرم پژو به چه معناست؟

قدمت تاریخچه لوگو پژو برای اولین بار به سال ۱۸۴۷ بازمی‌گردد و آن را به قدیمی‌ترین لوگو خودرو در جهان تبدیل می‌کند. ایده شیر به عنوان آرم پژو در اواسط دهه ۱۸۰۰ متولد شد. در این هنگام خانواده پژو به لوگویی احتیاج داشتند که نشان‌دهنده قدرت و فعالیت موثر شرکت باشد و از طرفی دیگر شیر نماد موردعلاقه خانواده پژو بود.

 وکتور لوگو پژو در طول تاریخ تغییرات زیادی را به خود دیده است، اما شیر همچنان به عنوان نماد اصلی آن در تمام طراحی‌ها به کار گرفته می‌شود. نشان شیر معروف پژو، نشان‌دهنده قدرت و وفاداری است. از طرفی دیگر، شیر خود نماد شجاعت و شکوه است. تصویر شیر یک تصویر مطمئن و جسور است که پالت رنگی متالیک آن قابلیت اطمینان و اعتماد را به برند پژو افزایش می‌دهد.

تاریخچه لوگو پژو

لوگوی پژو از زمان تاسیس این شرکت تا به امروز چندین بار دچار تغییرات ریزودرشتی شده است که در این بخش می‌خواهیم به معرفی جزئی‌تر آن بپردازیم:

 

از سال ۱۸۱۰ تا ۱۸۵۰

در سال ۱۸۱۰ بود که خانواده پژو تصمیم گرفتند از تصویر یک شیر برای لوگو پژو استفاده کنند. دندان‌های تیز شیر نشان‌دهنده قدرت خودروهای تولید شده و دوام این شرکت بود. لوگو تایپ پژو با یک خط بسیار دقیق در جایی که شیر به آن نگاه می‌کند و بر روی یک فلش بزرگ قرارگرفته بود. از طرفی دیگر کل لوگوی پژو سیاه و سفید بود.


از سال ۱۸۵۰ تا ۱۸۸۹

نماد شیر از سال ۱۸۵۸ به عنوان علامت تجاری پژو ثبت شد. در این سال‌ها علامت شیر در آرم پژو تیره‌تر و روشن‌تر می‌شد. به این دلیل که از جزئیات سیاه بیشتری برای نقاشی استفاده شد.

از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۵

این برند فرانسوی اولین وسیله نقلیه خود را در سال ۱۸۸۹ به بازار معرفی کرد. البته این وسیله نقلیه شباهت بسیار کمی با خودروهایی که امروزه ما به آن‌ها عادت داریم داشت. در واقع این وسیله نقلیه سه چرخ داشت با این حال در آن دوره توانست موفقیت‌های زیادی به دست آورد و از طرفی دیگر اولین مدلی بود که نام برند و نشان آن را یدک می‌کشید. 

برادران پژو یک جواهرساز را برای طراحی لوگوی پژو استخدام کردند. آن‌ها یک شیر ایستاده روی پیکان را از بین چندین طرح انتخاب کردند. لوگوی شیر روی پیکان بین سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۵ بر روی رادیاتورهای تمام مدل‌های وسایل نقلیه تولید شده توسط این شرکت استفاده می‌شد. آرم پژو که در سال ۱۸۸۹ از آن استفاده می‌شد، شیری با جزئیات کمتر را نشان می‌داد که یک شیر کاملاً سیاه و ایستاده بود.

از سال ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۰

نماد شیر در سال ۱۹۰۵ بزرگ‌تر شد. در این سال لوگو پژو در داخل یک نشان بیضی شکل عمودی قرار داشت و عبارت «پژو» با حروف شکسته در قسمت بالای آن و «پاریس» زیر بیضی قرار داده‌شده بود. همچنین پس‌زمینه لوگو دارای الگویی متشکل از چند پرتو بود که از مرکز لوگو به طرفین می‌آمد.

از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۷

سال ۱۹۱۰ با تغییر لوگو پژو همراه بود. این لوگو به شیوه‌های حجیم و جالب و با استفاده از رنگ خاکستری روشن طراحی شد که باعث می‌شود شیر از نظر مخاطبان زنده به نظر برسد. شیر یک تیر کوچک در پنجه خود نگه داشته بود. تمام لوگو به عنوان طراحی مداد سیاه و سفید طراحی شده بود.

از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۶

وکتور لوگو پژو در سال ۱۹۲۷ به رنگ سیاه و با یک بنر مستطیل شکل مشکی طراحی شد. روی این بنر یک کلمه بزرگ و سفید نوشته شده بود که با فونت سریف بسیار تمیز به نظر می‌رسید و حس حرفه‌ای بودن و اعتمادبه‌نفس را در افراد ایجاد می‌کرد.

از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۸

اولین تغییرات و اصلاحات قابل ‌توجه در لوگو پژو در سال ۱۹۳۶ انجام شد. طراحان تصمیم گرفتند تا شیر را کمی ساده‌تر و درعین‌حال پویاتر نشان دهند. پالت رنگی این لوگو به آبی و زرد تیره تغییر پیدا کرد. این لوگو، یک تاج کلاسیک بود که به سمت پایین اشاره می‌کرد و دو طرف آن از مرکز قوس‌دار می‌شد. شیر آبی رنگ روی یک فلش ایستاده بود، سپر دارای خطوط آبی بود که در سمت راست پررنگ‌تر می‌شد.

از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۵

از سال ۱۹۴۸ به بعد، لوگوی پژو بر روی کاپوت این خودروها قرار گرفت و نماد شیر بار دیگر طراحی شد. این شیر سفید رنگ روی یک مستطیل سیاه و خطوط سفید کشیده شده بود و همه این‌ها در یک قاب مستطیلی سفید رنگ قرار داشتند.

از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰

در سال ۱۹۵۵ بود که شرکت پژو شکل لوگوی خود را به قاب شیلد تغییر داد. نماد معروف شیر اکنون روی پای خود ایستاده بود و کلمه پژو بالای سر شیر قرار گرفته بود.

 

از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸

برند پژو در سال ۱۹۶۰ بار دیگر لوگو خود را به طرز چشمگیری تغییر داد. این لوگوی پژو اکنون تصویری سه‌بعدی از سر شیر با یال ضخیم بود. کلمه پژو در بالای سر شیر قرار داشت و شکل لوگوی آن هنوز شباهت بسیار زیادی به نشان رسمی این شرکت داشت. حروف پررنگ‌تر و خطوط آن مشخص‌تر است و رنگ لوگو به رنگ مسی نزدیک‌تر شده بود.

از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۸

لوگو پژو جدید نسخه ساده شده لوگوی قبلی بود. نماد شیر کمی صاف‌تر و رنگ آن از طلایی به کروم تغییر کرده بود و در مقایسه با لوگوی قبلی مدرن‌تر، قوی‌تر و در عین حال ساده‌تر به نظر می‌رسید.

از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰

تغییر لوگو پژو بار دیگر در سال ۱۹۹۸ انجام شد. شیر به رنگ سفید و خاکستری روشن طراحی شد و آن را روی یک مربع آبی قرار دادند. در زیر مربع عبارت پژو به همان رنگ بدنه نوشته شده بود. فونت حروف سان سریف پررنگ بود. از طرفی دیگر در این سال شیر بزرگ‌تر شد و پنجه‌هایی که به دست آورد نماد وحدت و قدرت شرکت را نشان می‌داد.

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱

در سال ۲۰۱۰ بار دیگر نماد شیر توسط این شرکت خودروسازی بازسازی شد. جلوه سه‌بعدی توسط پالت رنگ متالیک افزایش زیادی پیدا کرد. از طرفی دیگر نماد شیر بسیار مطمئن‌تر و پایدارتر به نظر می‌رسید و دارای سایه‌های خاکستری و سفید گرادیان بود. همچنین عبارت پژو در خطوط آبی ظریف و با فونت سریف درج شده بودند.

 

از سال ۲۰۲۱ تا به امروز

در سال ۲۰۲۱ برای آخرین بار لوگو پژو دچار تغییراتی در هویت بصری خود شد و دیگر تغییری در لوگوی این شرکت تا به امروز ایجاد نشده است. لوگوی جدید پژو دارای یک تاج مشکی بسیار جذاب با طرح کلی سفید و پرتری از شیر است که در نیم‌رخ به سمت چپ کشیده می‌شود. کلمه پژو در بالای طرح آن قرار گرفته و به حروف بزرگ چهارگوش و کمی قوس‌دار درج شده است. فونت نام پژو به یک فونت نازک و باریک یعنی سان سریف تبدیل شده بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.