پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

تاریخچه لوگوی گوگل (قسمت اول)

۱۱ بازديد

این نگاهی به لوگوی گوگل و تاریخچه پشت این کسب و کار است.

 

لوگوی گوگل احتمالا یکی از شناخته شده ترین لوگوها در جهان است. گوگل بیش از 90 درصد از بازار جستجو را در اختیار دارد. این یعنی بیش از 4 میلیارد در سراسر جهان. تنها در ایالات متحده 246 میلیون کاربر گوگل وجود دارد.

 

رنگ‌ها در لوگوی گوگل به چه معنا هستند؟
 اگرچه گوگل به دلیل تغییر مکرر لوگو در صفحه اصلی وب سایت برای انعکاس رویدادهای جاری و روزهای مهم در تاریخ مشهور است، لوگوی اصلی گوگل این غول وب در طول سال ها تغییر بسیار کمی داشته است. این یک طرح رنگارنگ و بلافاصله قابل تشخیص است که گوگل از زمانی که لری پیج برای اولین بار لوگو را در سال 1997 با استفاده از برنامه گرافیکی GIMP ایجاد کرد، از آن استفاده کرده است. از آن زمان، گوگل چندین تکرار مختلف از لوگو را معرفی کرده است که اغلب به سادگی فونت را تغییر می دهد و ترتیب رنگ ها را کمی تغییر می دهد. در این صورت، اگر وجود داشته باشد، این رنگ ها در لوگوی گوگل چه اهمیتی دارند؟ به نظر می رسد که یک پیام مهم در پشت رنگ هایی وجود دارد که گوگل برای استفاده در لوگوی معروف خود انتخاب کرده است.علت تغییر لوگوی گوگل را در این مقاله بخوانید.
 نحوه انتخاب رنگ‌ها در لوگوی گوگل 
هر هنرمند خوبی می‌داند که انتخاب رنگ‌های مناسب لوگو چقدر مهم است، به خصوص در طراحی چیزی که برای برندسازی یک شرکت ضروری است، به عنوان یک لوگو. پس جای تعجب نیست که گوگل - شرکتی که به دلیل توجهی که به لوگوی خود می‌کند معروف است - رنگ‌های لوگوی خود را تصادفی انتخاب نکرده است. وقتی از روث کیدار، طراح گرافیکی که لوگویی را که شرکت در حال حاضر استفاده می‌کند، از گوگل پرسیده شد که چگونه رنگ‌هایی را انتخاب کرد، گفت: «تکرار رنگ‌های مختلف زیادی وجود داشت. ما در نهایت به رنگ‌های اصلی رسیدیم، اما به جای اینکه الگو را مرتب کنیم، یک رنگ ثانویه را روی L قرار دادیم که این ایده را به وجود آورد که گوگل از قوانین پیروی نمی‌کند. 
در تصمیم‌گیری که رنگ‌ها در لوگوی گوگل به چه معنا هستند، طراحان شرکت می‌خواستند با الگویی شروع کنند که پذیرفته شده و شناخته شده است، و این ایده را منتقل می‌کنند که خود گوگل به همان اندازه گرفته شده و قابل تشخیص است که اولین نمودار رنگی آموزش داده شده در سراسر جهان است. با این حال، برای پیشرفته ترین شرکت در جهان این کار را نمی کند که همه چیز را کاملاً متعارف نگه دارد. نوآور بودن و پیش بردن مرز چیزی که به عنوان ضروری در قلب ماموریت و چشم انداز Google پذیرفته شده است، شتاب را حفظ می کند. برای انتقال این موضوع، گوگل تصمیم گرفت از الگوی سنتی که با آن شروع کرده بود فاصله بگیرد و به جای آن، ال در لوگوی خود را به رنگ ثانویه تبدیل کند. این یک طرح ساده با یک پیام مهم است، طرحی که به طور دقیق چشم انداز شرکت را فقط در چند رنگ قابل تشخیص که به ترتیب معنی دار چیده شده اند به تصویر می کشد. معنای رنگ‌های لوگوی گوگل چیست؟در طراحی یک لوگوی خوب چیزهای زیادی صرف می شود، از جمله رنگ هایی که استفاده می شود. گوگل زمانی که لوگوی خود را طراحی کرد این را می دانست و توجه زیادی به انتخاب طرح رنگی که چشم نواز و از نظر زیبایی شناسی دلپذیر باشد، معطوف کرد.
آنها به دقت چشم انداز شرکت را به تصویر می کشند. طرحی که آنها انتخاب کردند فوق العاده ساده بود، اما با این وجود توانست به هر سه این اهداف دست یابد، و ثابت می کند که طرح های ساده اغلب بهترین راه برای انجام این کار هستند و زمانی که نوبت به انتخاب رنگ هایی که در لوگوی خود استفاده می کنید، کمی بیشتر به آن توجه کنید. جزئیات تا حد زیادی پیش می رود. با توجه به محبوبیت آن، لوگوی گوگل یکی از شناخته شده ترین آرم ها در کل جهان است. همچنین کمک می‌کند که از زمان آغاز به کار آن در سال 1998، گونه‌های زیادی از لوگو وجود نداشته است. تاکنون تنها سه نسخه اصلی از لوگوی گوگل وجود داشته است که آخرین نسخه در سال 2015 معرفی شد و به عنوان نسخه مدرن‌تر و شیک‌تر معرفی شد. گوگل بدون شک محبوب ترین موتور جستجو در جهان است. به سختی نیاز به معرفی دارد. این سایت همچنان پرترافیک ترین سایت روی کره زمین است و شرکت مادر آن، آلفابت، چهارمین شرکت بزرگ جهانی از نظر ارزش بازار است. 
تکامل لوگوی گوگل
1996: اولین لوگوی گوگلاولین لوگوی شرکت در واقع برای «Backrub» بود، اولین نامی که لری پیج و سرگئی برین بنیانگذار آن برای موتور جستجوی خود انتخاب کردند.
این نام از این واقعیت الهام گرفته شده است که عملکرد اصلی موتور جستجو خزیدن در بک لینک های اینترنت است. با این حال، تا سال 1997، آن‌ها این نام را برای «گوگل» حذف کردند، یک غلط املایی از واژه لاتین «googol»، که به معنای 10100 است (قدرت 10 تا 100). کل ایده این نام این بود که موتور جستجو بتواند 100 نتیجه یا googol را برای عبارات جستجوی خود ارائه دهد. 1998: اولین لوگوی گوگلدر حالی که برخی منابع اولین طراحی را به صفحه اعتبار می دهند، منابع دیگر می گویند که برین لوگو را با GIMP، ویرایشگر تصویر رایگان محبوب، ایجاد کرده است. این اولین لوگو مفهوم رنگ های ترکیبی حروف را همانطور که در ابتدا تصور می شد نشان می دهد و به پیشروی نسخه های بعدی لوگو تبدیل می شود. ترتیب رنگ ها با نسخه بعدی یکسان نیست، اما ایده اصلی شکل گرفته بود. گوگل بعداً یک علامت تعجب در انتهای آن اضافه کرد که ظاهراً مطابق با روندهای اینترنتی آن زمان به رهبری یاهو بود! در آن زمان، Yahoo! بزرگترین وب سایت در اینترنت بود. بنیانگذاران گوگل می خواستند از آنها تقلید کنند.
  1999-2010: نسخه های لوگوی روث کیداردر سال 1999، روث کیدار، استادیار دانشگاه استنفورد، پیج و برین را از طریق یک دوست مشترک ملاقات کرد. بنیانگذاران جوان گوگل از لوگوی خود چندان راضی نبودند، بنابراین از Kedar پرسیدند که آیا او می تواند نمونه های اولیه بهبود یافته را تولید کند. Kedar ابتدا با استفاده از تایپ فیس Adobe Garamond، با تمام حروف سیاه و یک نشان رنگارنگ که دو حرف O را به هم متصل می کرد، یکی ساخت. او همچنین علامت تعجب را حذف کرد.نوع بعدی او از فونت Catull استفاده کرد، فونتی که باید برای اکثر کاربران آشنا باشد.
همه حروف سیاه بودند به جز "O" دوم که با اشکال هندسی قرمز و سفید و یک خط در هم آمیخته بود. این شکل برای انتقال حس دقت طراحی شده بود. در چندین نوع دیگر، Kedar آزمایشی تر شد. او با رنگ‌ها بازی می‌کرد، یک ذره‌بین در دو نسخه مختلف اضافه می‌کرد و O'های میانی را در نسخه دیگری به هم می‌بست. با این حال، نیاز به حرکت به سمت سادگی وجود داشت و جزئی ترین ظاهر در نسخه هشتم ظاهر شد. Kedar باید نشان می‌داد که پتانسیل گوگل بیش از اینکه صرفاً یک موتور جستجو باشد، قابل توجه است، که به معنای حذف کامل ذره بین است. و برای اینکه نشان دهد گوگل چقدر غیر متعارف است، ترتیب مرسوم رنگ های اصلی را در لوگو تغییر داد. سادگی لوگوی گوگلآخرین نوع حداقل حداقل بود و به مدت 11 سال به لوگوی رسمی گوگل تبدیل شد و در سال 2010 (یا سال 2015، اگر تغییرات کوچک در سال 2010 را در نظر نگیریم) به پایان رسید. با این حال، تغییرات طراحی در سال 2010 جزئی بود. ابتدا گوگل افکت drop shadow را روی علامت کلمه حذف کرد و ثانیاً "o" دوم را از زرد به نارنجی تغییر داد. 
2015: لوگوی جدید گوگلوقتی سال 2015 فرا رسید، گوگل احساس کرد که بالاخره زمان تغییر نام تجاری فرا رسیده است. طراحان گوگل از شهرهای مختلف برای یک مسابقه یک هفته ای در نیویورک گرد هم آمدند تا تصویر برند و لوگوی جدیدی برای این شرکت ایجاد کنند. پس از این سرعت طراحی، لوگوی گوگل به طرز چشمگیری دگرگون شد. در حالی که حروف الگوی چند رنگ قبلی خود را حفظ می کرد، فونت جدید شیک Google، Product Sans، تفاوتی تازه از قلم قدیمی سریف، Catull داشت.نوع بعدی او از فونت Catull استفاده کرد، فونتی که باید برای اکثر کاربران آشنا باشد.
همه حروف سیاه بودند به جز "O" دوم که با اشکال هندسی قرمز و سفید و یک خط در هم آمیخته بود. این شکل برای انتقال حس دقت طراحی شده بود. در چندین نوع دیگر، Kedar آزمایشی تر شد. او با رنگ‌ها بازی می‌کرد، یک ذره‌بین در دو نسخه مختلف اضافه می‌کرد و O'های میانی را در نسخه دیگری به هم می‌بست. با این حال، نیاز به حرکت به سمت سادگی وجود داشت و جزئی ترین ظاهر در نسخه هشتم ظاهر شد. Kedar باید نشان می‌داد که پتانسیل گوگل بیش از اینکه صرفاً یک موتور جستجو باشد، قابل توجه است، که به معنای حذف کامل ذره بین است. و برای اینکه نشان دهد گوگل چقدر غیر متعارف است، ترتیب مرسوم رنگ های اصلی را در لوگو تغییر داد.